Børsteløs 3 faset likestrømsmotor
Motor
Rayvolts motor er en avansert børsteløs 3 faset likestrømsmotor. Den består av 48 ulik kobberspoler og magneter plassert på motorens ytre omkrets for å skape et best mulig dreiemoment. Motorens innebygde styreenhet mottar varme og posisjonsdata fra spolene og beregner umiddelbart hvor neste belastning skal ytes. Denne nøyaktigheten skaper en ren sinusbølge (PSW -Pure Sine Wave) som gir optimal kjørekomfort. Dette gir deg:
- Bedre akselerasjon
- Bedre respons
- Mer dreiemoment
- Mindre støy
- Mindre vibrasjon
- Mindre forbruk av strøm
Avansert batterisystem
Batterier
Det viktigste spørsmålet når du skal velge elsykkel er fortsatt rekkevidde og batteri kapasitet. Ytelse og levetid på et batteri er knyttet til hvilke celler som benyttes, samt hvor mange celler det er i batteripakken. Når du kjøper Rayvolt kan du velge mellom to batteripakker fra Samsung og Panasonic. I våre kraftigste batteri får du 13 celler (i en serie) som gir en nominell spenning på 48V. Ved maksimal spenning gir et full ladet batteri hele 54,6V. Rayvolt bruker minimum 4 celler parallelt (52 celler totalt) eller 8 celler parallelt (104 celler). Dette gir en kapasitet fra 550 Wh til 1100Wh, som er det langt mer enn det som er vanlig i markedet, der 300 til 360 Wh er normalt.
Kvaliteten på batteriet er også knyttet til cellene som brukes, og hvordan disse er pakket. Rayvolt bruker et avansert batteristyringssystem i våre pakker, er hver celle koblet til før den leveren ladningen. Denne høyteknologiske løsningen balanserer ladningen mellom hver enkelt celle og kan kutte forbindelsen i tilfelle det skulle oppstå en kortslutning. Dette sikrer best mulig ytelse samtidig som at batteriet blir tryggere.
Batteriene er plassert i lekre lærvesker som er smart plassert og som blir en del av sykkelens design.
Bremser som lader opp batteriet
IRBS
Våre hydrauliske skivebremser er plassert både på bak-og forhjul. Effektive bremser er ikke nok for Rayvolt, som har utviklet det elektronisk bremsesystemet IRBS (Intelligent Regenerative Brake System). Her benyttes sykkelens nedbremsing til å lade opp batteriet.
Fra bremsehåndtakene går det datasignaler til motorens hjerne, som skaper en motsatt effekt og konverterer dreiemomentet til motstand, noe som generere mer strøm og lader opp batteriet. IRBS er koblet opp mot EIVAs innebygde gyroskop slik at sykkelen din kan lese terrenget du sykler i, og tilføre nødvendig mengde regenerativ bremseffekt i forhold til vinkelen på bakken. Sammen med den skybaserte iTS kan du låse bakhjulet.
Intelligent gyroskop leser terrenget
PEDAL ASSISTANSE
Med Rayvolts intelligent gyroskop som leser terrenget bidrar dette til at motoren kan justere seg automatisk. Den elektroniske kranken er utstyr med lastecelle (kraftomformer) som måler dreiemomentet og hastigheten på kranken. Verdiene av disse blir beregnet og gir en smart algoritme som gir en jevn bruk av kraften basert på hvor mye muskelkraft du bruker på pedalene.
Rayvolts hjerne
EIVA
EIVA er Rayvolts egenutviklede programvare som kontrollere, tilpasser og overvåker din sykkel. Computeren kan festes på styre. Alternativt laster du den appen på din mobil. Med denne appen får du:
- Måle hastighet, batterinivå og viktige sykkelspesifikasjoner
- Bluetooth status, overvåker forbindelsen mellom sykkel og EIVA
- Pedal overvåking. Juster hvor mye pedalassistanse du trenger
- Innstillinger av sykkelens funksjoner og chat for support
- Musikk, spill dine sykkel-lister
- Kart